Polityka etyczna i deklaracja polityczna


„W pierwotnej naturze nie ma tego i tamtego. W wielkim okrągłym zwierciadle nie ma lubię i nie-lubię. Nie czepiaj się swoich opinii. Nie omawiaj swoich prywatnych poglądów z innymi. Czepianie się i bronienie swych poglądów to niszczenie swojej praktyki. Odłóż wszystkie swoje opinie. To właśnie jest prawdziwy buddyzm.” ~ Reguły Świątyni mistrza zen Seung Sahna

Naszym ślubowaniem jest praktyka dla dobra wszystkich istot i tworzenie harmonii wśród ludzi. Kiedy mistrz zen Seung Sahn zaczął praktykować Dharmę, jego celem była jedynie wewnętrzna niezależność każdej osoby a nie zewnętrzna niezależność. 

Niniejsza deklaracja przypomina, by praktykujący znaleźli właściwą postawę wobec gwałtownych uczuć, które pojawiają się, gdy nadmiernie trzymamy się swoich opinii, na przykład przekonań politycznych. Obowiązuje ona we wszystkich naszych Ośrodkach Zen i miejscach praktyki należących do Europejskiej Szkoły Zen Kwan Um (KUSZE). Etyczne postępowanie jest podstawą praktyki medytacyjnej. Osobiste opinie polityczne są sprawą prywatną i z tego względu nie należy ich promować i rozpowszechniać ani offline ani online, ani w mowie ani poprzez symbole (flagi, obrazy).

Osoby, które zajmują szczególną pozycję w naszej szkole (np. Mistrzowie Zen, Ji Do Poep Sa Nim-owie, opaci, nauczyciele Dharmy, członkowie zarządów itp.) muszą być bardzo uważne, żeby łagodzić wpływ, jaki mają ich własne przekonania polityczne na innych z powodu zajmowanego przez nich
stanowiska – nawet jeśli wypowiadają się poza szkołą, a nie z ramienia funkcji lub pozycji, którą zajmują w szkole. 

O mowie

„Twój zły język doprowadzi cię do ruiny. Musisz trzymać korek w butelce. Otwieraj ja jedynie, kiedy jest to niezbędne. Zawsze mów dobrze, jak Bodhisattwa. Nie używaj wulgarnego języka. Jeśli natkniesz się na dwoje walczących ze sobą ludzi, nie prowokuj ich słowami pełnymi gniewu. Raczej posłuż się dobrymi słowami, by ułagodzić ich gniew. Nie twórz złej karmy kłamania, przesadzania, wszczynania zatargów między ludźmi lub przeklinania innych.” 
(Reguły Świątyni mistrza zen Seung Sahna) 

Nauczanie Buddy na temat Właściwej Mowy daje nam dobrą wskazówkę: Właściwa Mowa jest jednym z elementów Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki wraz
z: Właściwym Poglądem, Właściwym Postanowieniem, Właściwym Działaniem, Właściwym Zarobkowaniem, Właściwym Wysiłkiem, Właściwą
Uważnością i Właściwą Koncentracją.    

Właściwa mowa daje początek pokojowi i szczęściu w sobie i w innych. Budda określił ją jako: „powstrzymywanie się od fałszywej mowy, powstrzymywanie się od złośliwej mowy, powstrzymywanie się od szorstkiej mowy oraz powstrzymywanie się od próżnej gadaniny”. To oznacza niekłamanie, nieużywanie mowy, która powoduje niezgodę między ludźmi, nieużywanie przekleństw, nieużywanie cynicznego, wrogiego i podniesionego tonu głosu oraz nieplotkowanie. 

W pozytywnych słowach, znaczy to: mówić tylko prawdę, zabierać głos w taki sposób, by tworzyć harmonię między ludźmi, używać zgodnego, uprzejmego
i łagodnego tonu głosu, mówić w sposób uważny, tak aby nasza mowa była użyteczna i celowa. Zawsze mów dobrze, jak Bodhisattwa

Zatwierdzone przez Europejską Grupę Nauczycieli (ETG) w grudniu 2018 roku